Școală de vară 2025: un model de parteneriat educațional dedicat incluziunii, colaborării și creativității
În vara anului 2025, Asociația Profesională Profesori pentru Comunitate și Liceul Teoretic „Radu Vlădescu” din orașul Pătârlagele au consolidat un parteneriat educațional de tradiție organizând împreună a patra ediție a Școlii de Vară, un proiect educațional dedicat incluziunii, dezvoltării personale și colaborării. Acest demers le-a oferit elevilor oportunitatea de a învăța, de a crea și de a colabora într-un cadru nonformal, susținut cu pasiune de un colectiv didactic dedicat și o comunitate implicată.
Programul Școlii de vară 2025 a fost divers și echilibrat, gândit astfel încât să stimuleze participarea activă, motivația și creativitatea elevilor. Printre activitățile-cheie s-au numărat:
-
vizita de cercetare în universul local, un exercițiu de descoperire geografică a comunității și de promovare a dezvoltării durabile, prin observare activă și interacțiune directă cu mediul înconjurător;
-
atelierul-concurs de comunicare și scriere creativă în limba engleză, menit să dezvolte competențele lingvistice și originalitatea elevilor;
-
atelierul-concurs de caligrame, care a îmbinat arta scrisului cu desenul, dezvoltând creativitatea și gândirea vizuală, facilitând înțelegerea și exprimarea mai profundă a emoțiilor și ideilor;
-
activitățile sportive desfășurate în aer liber, pentru promovarea unui stil de viață sănătos și a spiritului de echipă;
-
excursia tematică la Târgu Ocna și Slănic Moldova, o oportunitate de învățare contextualizată, în care elevii au explorat patrimoniul natural și cultural al regiunii, completând experiențele teoretice cu observații directe.
Parteneriatul a fost centrat pe o serie de obiective generale și specifice care au vizat:
-
încurajarea incluziunii și participării active a elevilor vulnerabili;
-
îmbunătățirea comunicării și a exprimării libere, în scopul unei integrări școlare și sociale armonioase;
-
stimularea creativității și dezvoltarea încrederii în sine, prin activități artistice, jocuri și cooperare intergenerațională;
-
exersarea abilităților sociale și consolidarea relațiilor dintre elevi, profesori și membrii comunității;
-
promovarea educației pentru sustenabilitate și responsabilitate față de mediul înconjurător.
Un element definitoriu al succesului acestui proiect a fost implicarea activă a celor opt cadre didactice coordonatoare, care au conceput și implementat fiecare activitate cu empatie, profesionalism și creativitate. Prin realizarea unor resurse didactice originale – fișe de lucru, prezentări interactive, materiale vizuale – profesorii au reușit să creeze un mediu de învățare accesibil, stimulant și prietenos. Fără îndoială, contribuția celor șapte cadre didactice ale Asociației Profesionale Profesori pentru Comunitate, implicarea familiilor elevilor și colaborarea cu personalul nedidactic și comunitatea locală, au transformat Școala de Vară într-un spațiu autentic de cooperare și apartenență.
Școala de Vară 2025 a fost mai mult decât o serie de activități extracurriculare - a fost o pledoarie pentru educația centrată pe copil, echitate, colaborare și creativitate. Acest model de parteneriat între școală și comunitate arată că, atunci când resursele umane sunt valorificate cu încredere și responsabilitate, educația poate deveni cu adevărat transformatoare.